Tittar Vetlanda framåt eller bakåt?

image

23 april avgörs WSL i Berlin och Elit Vetlanda gick tidigt ut och sa att de har byggt säsongens lag för att dels försvara WSL-titeln från i fjol.
Men två stora bakslag har ställt till det. Varken Emil Sayfutdinov eller Jaroslaw Hampel kommer kunna köra tävlingen – två förare som i ett friskt tillstånd hade varit helt givna i WSL-laget.

Så hur tänker Elit Vetlanda nu?
Bartosz Zmarzlik, Tai Woffinden och Tomas H Jonasson kommer vara helt givna i det där laget så länge inte också de drabbas av skador.
Ytterligare två förare ska ta plats i laget, då man i WSL kör med sina fem starkaste förare. Dessutom kommer Elit Vetlanda ha minst en, och förmodligen två, ytterligare förare på plats för att skydda sig mot problem som kan uppstå med kort varsel.

I mitt sätt att tycka står Elit Vetlanda vid något slags vägskäl. Man kan titta framåt, använda de förare som nu finns i truppen och ge dem värdefull rutin – eller se bakåt, kontakta förare som inte längre finns i truppen, och göra allt som står i deras makt för att erövra en andra raka WSL-titel.

Om vi börjar med det första alternativet vore det självklara valet att plocka in nyförvärvet Tobiasz Musielak. Problemet är att Musielak är kontrakterad av Unia Leszno, som också finns med i tävlingen. Och reglerna säger att man i första hand ska representera sin förstanations lag – därmed tillhör Musielak i första hand Leszno och inte Vetlanda. Och nej, polackerna lär inte vara så snälla att de ställer över Musielak för körning i största konkurrenten i tävlingen.

Mikkel Bech Jensen är tillbaka i Elit Vetlanda inför den här säsongen och borde rimligtvis fylla en av de två tomma startplatserna. Att sedan släppa in Oliver Berntzon, Ricky Kling eller Jesper Sögaard på den femte och sista platsen vore beundransvärt och lojalt från Vetlandaledningen – men knappast det bästa alternativet för att till varje pris ställa upp med det absolut bästa laget.

I WSL kan man söka dispens för att använda förare som ingick i förra säsongens trupp – alltså det lag som tog hem den nationella titeln och därmed var med och kvalificerade laget för WSL.
I Vetlandas fall hittar vi där Peter Ljung och Rune Holta, som båda kör för Dackarna under 2016.

Mitt förstaalternativ hade helt klart varit att kontakta Ljung för en återkomst i Vetlandavästen. Däremot ser jag det inte som så troligt att det händer. Det känns som att det på många sätt skar sig lite mellan Vetlanda och Ljung när det stod klart att Åsedasonen inte fick förnyat kontrakt.
Inte heller Jacob Thorssell, där det skar sig ännu mer, lär vara aktuell för en återkomst i Vetlandavästen.

Sedan finns så klart Nicolai Klindt eller för den delen de egna talangerna Filip Hjelmland och Kenny Wennerstam där som något slags alternativ.
Men det mesta talar nog ändå för att man vänder sig till den förare man från Vetlandahåll litar på allra mest – och det är Rune Holta.

Jag tror att Holta och Vetlandaledarna gillar och respekterar varandra till fullo fortfarande och får den flygande norrmannen förfrågan tror jag inte han tackar nej – om det nu inte krockar med andra tävlingar just den helgen.
Vad som än händer ska det bli väldigt intressant att se vilken av vägarna Elit Vetlanda väljer att gå. Hur skulle du göra om du var lagledare i Vetlanda?

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>