Stor konflikt att lösa på tio dagar

644x429(ByWidth_CutTopBottom_Transparent_True_False_Undefined)

Dansk speedway är i uppror. Och hela skiten måste lösas på mindre än tio dagar.

Bakom hela konflikten står danska speedwayförbundets beslut att ge Michael Jepsen Jensen fördelen att stå över danskarnas eget GP-kval i Esbjerg 15 april. Jepsen Jensen har då tävling i Polen och har av förbundet fått dispens att automatiskt kvalificera sig för en av de fyra inledande GP-kvalen, alltså de kval där förare från hela världen går in i tävlingen.

Det beslutet gillas dock inte av de övriga danska förarna i tävlingen och de har nu lämnat en skrivelse till förbundet där de hotar med bojkott om beslutet inte hävs. Och jag förstår dem. För en konsekvens av att Jepsen Jensen får en räkmacka förbi första kvalet blir att det finns en plats mindre att tävla om för de resterande förarna. En annan viktig faktor är att flera andra förare ska ha behövt tacka nej till körning på andra ställen just för att kunna ställa upp i det danska GP-kvalet.

Man kan ju förstås tycka att det danska förbundet borde ha sett den här stormen komma när de ens började överväga beslutet om att ge Jepsen Jensen frikort till GP-kvalet. Men speedwayförbund är speedwayförbund, oavsett om det handlar om det danska, svenska eller polska. Konstiga beslut tas med jämna mellanrum och det här är knappast något nytt.

Heta diskussioner lär följa i Danmark och jag ser ingen annan utväg för förbundet än att vika sig för förarnas protester.

 

Med tanke på ovanstående historia är tajmingen för följande förslag kanske inte den bästa. Men jag gillar egentligen tanken med en nationell inledning på GP-kvalet där förarna tävlar om de platser som landet blivit tilldelat i kvalet. I Sverige finns ingen sådan tävling utan där är det förbundet som utser de, troligtvis sex, förare som får chansen att kvala mot GP-serien.

Även det systemet har ju många gånger ifrågasatts, inte minst av Vetlandas nyförvärv, Oliver Berntzon, förra året.

Sedan är jag absolut med på att GP-kvalet är en ytterst knepig tävling med ruskigt små marginaler hela vägen. En dålig kväll och man är borta. Men ett kval är ändå ett kval – och lämnar, åtminstone inte i normala fall, inte utrymme för orättvisor.

Tävlingen finns ju egentligen redan i form av individuella SM, och varför inte använda den till att utse landets främsta förare och på så sätt få fram vilka som också ska kvala till GP-serien? Det skulle inte bara stå SM-medaljer på spel då, utan även åtråvärda kvalplatser. Förmodligen skulle det höja statusen på individuella SM något oerhört. Och med dessa regler skulle förare knappast (host host, Andreas Jonsson) lämna återbud till tävlingen med kort varsel.

Nu används inte tävlingen så, utan förbundet kommer plocka ut sex förare som får kvala i första rundan av GP-kvalet. Dessutom har Sverige ett wildcard att utse till GP Challenge i Vetlanda i september. Vilka dessa förare blir tänkte jag ge mig på att gissa i ett inlägg som publiceras under de kommande dagarna.

 

Ha det gött så länge!

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>