Åtta tänkbara nyförvärv

MÅLILLA  20100814 : Tomasz Gollob Polen Speedway Grand Prix på lördagskvällen i Målilla. Foto: Mikael Fritzon / SCANPIX / kod 62360

Under den här veckan öppnar sommarens transferfönster i speedwayen. De flesta av klubbarna sitter i en bra sits där inget nyförvärv förmodligen är det bästa nyförvärvet, om ni förstår vad jag menar. Men jag har ändå satt mig ner en liten stund och försökt att lista ut en förändring som varje klubb skulle kunna göra när fönstret öppnar efter tisdagens omgång. Alltså, kravet för den här listan har varit att göra en förändring i varje lag – även om jag anser att det vore bäst för klubben att inte byta någon förare.

 

Vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar eller är det här faktiskt en förändring som skulle förstärka just ditt lag?

 

DACKARNA

UT: Rune Holta (1,467)

IN: Tomasz Gollob (1,486)

KOMMENTAR: Rune Holta gick öppet ut och kritiserade Dackarnas laguttagning innan han till slut fick chansen att köra derbyt mot Vetlanda. Där stod han för en slätstruken insats. Dackarna är illa ute i elitserien och mycket handlar om att få igång Jepsen Jensen. Jag tror inte lagledningen i Dackarna är så sugna på att släppa just MJJ, så istället är det Holta som får gå. In i laget kan man plocka en inte helt lätthanterlig Tomasz Gollob. Men man får in mängder av rutin och en stjärna som kanske ändå har lite krut kvar i tanken. Hur sugen Gollob är på nya utländska äventyr ska jag dock låta vara osagt.

 

ELIT VETLANDA

UT: Mikkel Bech (1,259)

IN: Artem Laguta (1,577)

KOMMENTAR: Ja, jag vet. Artem Laguta står redan skriven för Vetlanda. Men han är än så länge där för att ersätta skadade Emil Sayfutdinov som förhoppningsvis snart är tillbaka. Mikkel Bech körde för Vetlanda i Motala och gjorde inte någon glad, eller ja, ingen förutom pirater då. Hur som helst, att kicka ut honom ur truppen efter en dålig insats är taskigt. Men jag tror Vetlanda är beredda att vara lite taskiga för att få behålla Laguta som de varit väldigt nöjda med under inledningen av säsongen.

 

ESKILSTUNA SMEDERNA

UT: Kenni Larsen (1,882)

IN: Vaclav Milik (1,894)

KOMMENTAR: Med tanke på Smedernas ekonomiska läge hoppas jag verkligen inte att de värvar några förare under det här transferfönstret. Det skulle verkligen rimma illa med allt annat de sagt de senaste veckorna. Och att ersätta just Kenni Larsen som tragiskt skottskadades för en tid sedan är något man hade kunnat göra utan att invänta ett transferfönster, precis på samma sätt som Vetlanda ersatt Sayfutdinov med Laguta och Hampel med Bjarne Pedersen. Men jag har ändå lovat er ett nyförvärv till varje klubb och därför får också Smederna ett förslag. Milik skulle komma in i Smederna med ett snitt som liknar Larsens. En frisk Kenni Larsen är förmodligen betydligt mer pålitlig när det gäller att köra in poängän vad Milik är, men den unge tjecken skulle kunna bli en sorts joker för Eskilstunalaget.

 

INDIANERNA

UT: Maksims Bogdanovs (0,932)

IN: Tomasz Jedrzejak (1,353)

KOMMENTAR: Tomasz Jedrzejak är ingen vidare spektakulär värvning. Men det är en rutinerad förare som varit med länge och som kan gå in i ett lag direkt. Den här värvningen skulle inte göras för att byta ut Bogdanovs rakt av, eftersom letten faktiskt gjort det okej för Indianerna. Nej, det här handlar snarare om att Piotr Protasiewicz inte kommit upp i normal standard. Genom att ta in Jedrzejak i laget kan man, om det skulle behövas, ställa över ”Poppe” och få in en annan rutinerad förare som passar perfekt in med Indianernas övriga snitt.

 

LEJONEN

UT: Hans Andersen (1,517)

IN: Sam Masters (1,250)

KOMMENTAR: Rutinerade Hans Andersen har inte levererat i önskad takt för Lejonen så här långt. Man har redan en 1,250:a i Thomsen men kan här få in ytterligare än för att tävla om en plats i laget mot dansken. Masters skulle, med nuvarande löpande snitt, kunna gå in på reservplats i Lejonen och där tror jag att han skulle göra ett riktigt bra jobb.  Jag är dock tveksam till att Lejonen bör göra sig av med Andersen. Kör han ytterligare en match med svag poängskörd kan man nämligen använda honom på reservplats istället.

 

MASARNA

UT: Robert Lambert (1,318)

IN: Janusz Kolodziej (2,118)

KOMMENTAR: Det är svårt att hitta en tänkbar förändring i ett lag som fungerat precis så som Maslagledningen drömt om. Det jag har gått på här är att Masarna ännu inte använt Lambert och att man därför skulle ha råd att undvara honom. I Kolodziej får man en pålitlig förare som kan tas in som säkerhet om det skulle hända storstjärnan Przemyslaw Pawlicki något. Det skulle även gå att pussla in Kolodziej i laget om Masarna väljer att köra med fyra svenskar och ställer över Miedzinski och Madsen. Kolodziej är en underskattad förare som egentligen skulle ta plats i vilket lag som helst. Men han kommer inte komma till Sverige. Dels har han valt att prioritera bort körningar i utländska ligor och för det andra vet jag att det finns någon slags muntlig överenskommelse att han finns tillgänglig för Elit Vetlanda om de skulle behöva.

 

PIRATERNA

UT: Szymon Wozniak (0,864)

IN: Troy Batchelor (1,750)

KOMMENTAR: Szymon Wozniak har ännu inte fått chansen i Piraternas lag den här säsongen. Jag antar att han finns i laget som en backup för Scott Nicholls som än så länge gått över förväntan. Piraternas lagbygge är bra, även om det är väldigt skadekänsligt. Därför skulle jag vilja ha in Troy Batchelor för att i första hand konkurrera med Peter Kildemand om en plats i laget och för att täcka upp mot skador på Hancock och Pawlicki. Batchelors snitt är högt men kan pusslas in i Piraternas lagbygge.

 

ROSPIGGARNA

UT: Kauko Nieminen (0,594)

IN: Dakota North (1,250)

KOMMENTAR: Micke Teurnberg chansade och plockade in unge australiensaren Max Fricke. Det har blivit en succé över de tre matcher han kört. Därför fortsätter vi med unga australiensare till Hallstavik där en 1,250:a ganska smidigt kan pusslas in i laget om man väljer att köra med Jonsson, Thorssell och Lindman som svenskarna. Jag funderade på talangfulle Brady Kurtz men har inte hittat vilket snitt han skulle komma in på i elitserien (jag gissar på 1,250). Av ren lathet fick det istället bli landsmannen Dakota North som också han har chans att på allvar slå sig in i europeiska toppspeedwayen.

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>