Så här borde Vetlanda bygga laget

Jag sitter här på lördagsförmiddagen och läser om Woffinden till Masarna och diverse andra rykten inför speedwaysäsongen 2017. Snittaket för nästa säsong är äntligen tillbaka på 10,250 och diverse andra regelförändringar kommer genomföras.

När det gäller snittaket är det förstås ett steg i rätt riktning även om snittet så klart borde baseras på att alla matcher slutar 45-45 – vilket borde ge ett taksnitt på 10,500. Dit kanske vi kommer någon gång – eller kanske aldrig.

Hur som helst. Nu vet vi förutsättningarna för nästa säsong och jag har därför spanat på ett lag som JAG tycker att Elit Vetlanda borde försöka pussla ihop så snart som möjligt.

 

Först ska jag förklara varför en del förare inte finns med i planerna:

  1. Emil Sayfutdinov – Jag hade gärna sett att han ingick i laget även nästa säsong. Men jag förutsätter att den sprickan som uppenbarligen finns mellan honom och klubben är en sådan som man inte lagar så snabbt. Därför räknar jag inte med honom i Vetlanda 2017.
  2. Artem Laguta – Ännu en förare som har gjort ett otroligt bra jobb för klubben och jag tippar att man i detta nu arbetar för att förlänga hans kontrakt. Att han är älskad av lagledningen vet jag, men personligen tycker jag att han är lite profillös. Vetlanda behöver profilstarka förare som kan locka publik till Motorstadion igen.
  3. Peter Ljung – Hade utan tvekan ingått i mitt lagbygge om det inte var för att han redan har kontrakt med Dackarna.
  4. Tai Woffinden – Samma sak här. Han krävde en prislapp som Vetlanda inte får in under sin nya budget och då är det inget snack om att det är rätt beslut att släppa honom. Klar för Masarna nu, dessutom.
  5. Jacob Thorssell – Man valde att inte satsa på honom en gång i tiden och därför ser jag det som helt otroligt att han skulle återvända till Vetlanda inom de närmaste säsongerna.

 

Då går vi över till den mest intressanta biten. Jag listar här en startsjua och ger en förklaring varför jag tycker att aktuell förare bör ha en plats i laget eller truppen.

  1. BARTOSZ ZMARZIK – 2,250: Har redan skrivit på ett kontrakt och det är givetvis en smart förlängning av Vetlanda. Min känsla är att Zmarzlik mått väldigt bra av att vara permanent GP-förare under 2016 – något som han givetvis kommer vara även nästa säsong. Zmarzlik är inte känd för att köra någon lagspeedway, men under GP-körningen känns det som att han förstått att individuell körning är en sak och att lagspeedway är en annan. Aldrig förr har Zmarzlik vänt på huvudet för att se var han har sin lagkamrat så många gånger som under 2016.
  2. RUNE HOLTA – 1,600: Se där ja! Kung Holta tillbaka på Vetlanda Motorstadion. Jajamen! Holta är till åren kommen, men det hindrar honom inte från att jämt och ständigt prestera finfina resultat på Vetlanda Motorstadion. Holta är dessutom en otroligt populär förare bland fansen i Vetlanda och borde rimligen locka tillbaka en och annan åskådare från förr. Jag har tidigare föreslagit Maciej Janowski på denna plats i laget och det är en förare som man bör titta på i andra hand om man inte lyckas knyta Holta till sig.
  3. JAROSLAW HAMPEL – 2,000: Är precis tillbaka från långtidsskada, men det lilla han har hunnit visa har redan lett till nytt kontrakt med Vetlanda. Han kommer återvända som kapten till Elit Vetlanda och är sedan länge en otroligt populär förare bland fans, ledare och lagkamrater i Vetlanda.
  4. TOMAS H JONASSON – 0,980: THJ är måhända inte den förare han var för några år sedan och det är ett mysterium att han inte längre får till det. Under säsongen har han blivit kraftigt ifrågasatt från flera håll och 2017 blir verkligen en ”upp till bevis-säsong” för honom. Han har redan kritat på kontrakt och klubben har även informerat om att man tänker satsa på Jonasson som en av de ledande svenskarna – därför har han en given plats i startsjuan.
  5. MARTIN VACULIK – 1,746: Martin Vaculik är även han en förare som gång på gång levererar stort i Vetlanda. Sedan han lämnade Elit Vetlanda har jag hela tiden haft en känsla av att han kommer tillbaka en dag och 2017 borde verkligen vara året då Mikael Wirebrand och övriga ledare gör allt i deras makt för att få hit den sympatiske slovaken. Min tanke är att hetaste föraren för dagen av Vaculik och Holta tar hand om heatledarepositionen som nummer 5.
  6. OLIVER BERNTZON – 0,979: Hade en tung första säsong i Vetlanda, men det Anderstorpsonen visade mot slutet av den här säsongen lovar gott inför framtiden. Berntzon har redan skrivit på nytt kontrakt med Vetlanda inför 2017 och har precis som Jonasson diskuterats kring en roll som ledande svensk i laget. 2017 borde rimligtvis innebära att Berntzon och Jonasson byter position som ordinarie och reserv ett par gånger.
  7. KENNY WENNERSTAM – 0,500: Jag trodde att 2016 skulle bli ett riktigt genombrottsår för Wennerstam, men så blev det aldrig riktigt. Kenny är en av få förare som inkluderas i de nya reglerna för snittrabatt och som reserv borde han kunna göra ett bra jobb nästa säsong. Kenny kommer dock få se upp eftersom både Filip Hjelmland och Alexander Woentin står redo att ta över den här platsen vilken dag som helst.

Totalt snitt: 10,055.

ÖVRIGA TRUPPEN:

8. RICKY KLING – 0,828: Var gästförare under 2016 och min känsla är att han kommer vara det även 2017. Ricky Kling är måhända ingen superstjärna som går in och vinner matcher åt laget – men han är en stabil förare som kan ersätta Jonasson och Berntzon, eller till och med skapa en konkurrenssituation med dem båda.

9. OLIVER BERNTZON – 0,979: Är redan nämnd i startsjuan. Var gästförare under 2016 och jag är faktiskt osäker på vad reglerna säger. Kontraktet med Vetlanda är redan påskrivet, men jag antar att man senare under året har möjligheten att skriva honom i en allsvensk trupp och sedan låta honom ta en av gästplatserna i Vetlanda för att istället få in ytterligare en förare med snitt över 0,500 i truppen. Den som har full koll på vad som gäller här får gärna höra av sig.

10. TOBIASZ MUSIELAK – 1,357: Musielak var en typisk nummer 2-förare för Vetlanda den gångna säsongen. Han var knappast någon superstar, men gjorde alltid sitt jobb. Sådana förare älskar ledarna kring laget och dessutom ska det nämnas att Musielak är en exemplarisk lagkamrat inne i depån. Det är förstås osäkert om ”Musse” är intresserad av en roll där han inte kör varje vecka.

11. MIKKEL MICHELSEN – 1,333: Mikkel Michelsen har genom åren flera riktigt bra tävlingar på Vetlanda Motorstadion. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte vet mycket om dansken som person och om det är en förare med ”Vetlanda-andan”, som det pratas mycket om i klubben. Hur som helst, den här signingen baserar jag endast på resultat och snitt – och där skulle Michelsen kunna fylla en viktig roll med sitt låga ingångssnitt.

12. FILIP HJELMLAND – 0,500: En av landets mest lovande förare som konkurrerar på precis samma villkor som alla andra o,500:or om sista reservplatsen i laget. Har känt på elitserien och gjort det okej. Men det som framför allt imponerar är att Hjelmland är oerhört proffsig och grym på att ta åt sig av kritik från mer rutinerat speedwayfolk. Det lovar gott för framtiden.

13. ALEXANDER WOENTIN – 0,500: Även Woentin är en ung åkare med en väldigt ljus framtid för sig, om allt bara går som det ska. Jag är ganska säker på att Woentin kommer debutera i elitserien 2017 och beroende på vad som händer kan det lika gärna vara han som är reserv som Wennerstam eller Hjelmland.

 

Så där. Det där var mitt förslag på Elit Vetlanda 2017. Vad tycker ni? Är det ett bra lag, eller är jag fel ute? Och framför allt – vilket lag skulle ni vilja se köra för Elit Vetlanda 2017?

En kommentar på “Så här borde Vetlanda bygga laget

  1. Efter att ha sett förarna inför 70 årsjubileumet;
    1. Vaculik
    2. J. Davidsson
    3. Hampel
    4.Jonasson
    5.Zmarzlik
    6.Wozniak
    7 Berntzon

    Plus Musielak och kanske Smektala? who knows:) Intressant att de är med iallafall

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>