Tog VM-guld och bjöd på skandal

bigOriginal

Precis som väntat körde Greg Hancock hem sitt fjärde VM-guld när GP-serien avslutades i Australien. Amerikanen behövde bara ett heat för att säkra den där titeln som egentligen skulle ha varit en megatät strid in i sista heaten om det inte vore för att Jason Doyles skada. Men det är absolut läge att säga grattis till Greg Hancock!

Däremot blev det ett oerhört bittert slut på säsongen. För efter att Greg Hancock hade säkrat den där VM-titeln hände det grejer. I det nionde heatet såg Greg Hancock ut att släppa om vännen Chris Holder på ett ytterst enkelt sätt, vilket också uppfattades av FIM. Hancock blev utesluten ur heatet eftersom han ansågs bryta mot FIM:s sportsliga regel om att alltid köra för att nå så bra placering som möjligt. Den nyblivna världsmästaren svarade med att lämna återbud för resten av tävlingen. Enligt uppgifter ska Greg Hancocks förklaring till händelserna vara en defekt motor – men tyvärr, Greg. Det är inte många som kommer köpa den förklaringen.

 

I ärlighetens namn var det inte guldstriden som lockade med att se säsongens sista GP-tävling. Att Hancock skulle ta hem det där guldet var givet. Det som främst lockade mig var den där kampen om topp åtta-placeringarna – alltså vilka förare som säkrar sina GP-kontrakt för 2017. Jag har verkligen inget alls emot Fredrik Lindgren, men jag tycker det var oerhört skönt att han inte blev topp åtta. Anledningen förstår nog de flesta av er. Lindgren har redan säkrat sin plats i GP-serien 2017 via GP Challenge. Skulle svensken ha varit topp åtta hade det inneburit att dansken Kenneth Bjerre hade fått en permanent GP-plats i egenskap av sin fjärdeplats i GP-kvalet. Jag har inget emot Bjerre heller – men visst fan känns det mest rättvist att till exempel den nionde bästa föraren i GP-serien rankas före fyran i GP-challenge?

Nåja, Lindgren hamnade utanför topp åtta så det är väl inte mycket att tjafsa om även om man borde se över den där regeln. Desto mer glädjande är förstås att Antonio Lindbäck säkrade en plats bland de där åtta främsta förarna – vilket innebär att det är minst två svenska förare som kör i GP-serien 2017.

Noterbart är även att Tai Woffinden tog hem silvret och Bartosz Zmarzlik bronset.

GP-serien 2017: Greg Hancock, Tai Woffinden, Bartosz Zmarzlik, Jason Doyle, Chris Holder, Piotr Pawlicki, Antonio Lindbäck, Niels-Kristian Iversen, Patryk Dudek, Martin Vaculik och Fredrik Lindgren.

Matej Zagar och Maciej Janowski var en poäng från åttondeplatsen, men i en rättvis värld borde de få varsitt wildcard till nästa säsong. Totalt ska fyra wildcards delas ut och vilka de hamnar hos borde meddelas inom kort. Det har ju tidigare spekulerats i om Emil Sayfutdinov ska återvända till GP-serien 2017. Men man ska också komma ihåg att profiler som Jaroslaw Hampel och Nicki Pedersen ska vara med i det där snacket.

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>