Best of the rest – hade laget haft en chans?

Det är mindre än en månad kvar till premiäromgången i elitserien och då är det väl också läge att på allvar damma av den här bloggen och komma igång lite. Jag lovar att skärpa mig framöver.

Att analysera lagens trupper vore det naturliga just nu, men jag fick en idé om att göra precis tvärtom. Jag har satt mig ned och tittat lite på vilka förare som inte är kontrakterade eller ingästade av något lag i Elitserien för 2017.

Jag byggde helt enkelt ihop en startsjua med restriktionerna att klara taksnittet (10,250) samt ha två svenskar i laget (vilket inte är helt enkelt om man plockar bort att förare som på något sätt är kontrakterade i Elitserien).

Här har jag satt ihop den startsjua jag skulle satsa på om man bara fick välja mellan förare som inte är kontrakterade av något lag.

  1. Nicki Pedersen – 2,035
  2. Leon Madsen – 1,682
  3. Artem Laguta – 2,000
  4. Bartosz Smektala – 1,250
  5. Rune Holta – 1,600
  6. Peter Karlsson – 1,175
  7. Viktor Ohlsson – 0,500

Lagsnitt: 10,242.

Lagledare: Jimmy Jansson.

Nicki Pedersen och Artem Laguta behöver väl inte någon närmare förklaring till uttagningen. Pedersen har imponerat stort under försäsongen och ser ut att ha klarat rehabiliteringen efter förra säsongens skador på bästa sätt och vad Laguta kan göra på en speedwaybana vet vi redan.

Rune Holta och Leon Madsen håller helt klart för körning i elitserien, även om det kanske inte är idealt att placera någon av dem som heatledare.

Bartosz Smektala har inget officiellt snitt i Sverige och jag är inte helt säker på att hans ingångssnitt skulle vara 1,250. Att döma av hans polska resultat från förra säsongen är det ändå vad jag kommit fram till och fram till att någon av er rättar mig här väljer jag att satsa på honom. Anledningen? Jag blev djupt imponerad av honom under Vetlandas 70-årsrace i slutet av förra säsongen.

På reservplats och tillika svensksidan börjar det bli rejält knepigt. Peter Karlsson är given och vad jag vet finns det inget bestämt beslut från PK om att helt lägga släpskon på hyllan. Reservplats två var ännu svårare att utse men jag fastnade till slut för Vargarnas Viktor Ohlsson som är en av få aktiva svenska förare utan elitseriekontrakt men som ändå körde JSM-final förra säsongen.

Lagledaren då? Ja, att hantera ovanstående lag i depån är förmodligen inte något enkelt uppdrag. Men har man chans att få in Speedwaysveriges skönaste ledare i laget – ja, då tar man den.

Så vad tror ni? Hade ett lag bestående av Best of the rest haft en chans?

2 kommentarer på “Best of the rest – hade laget haft en chans?

  1. Känns som ett ganska vasst lag. Men för att vinna måste man ha potential att öka sitt snitt. Pedersen och Laguta, har fullt upp med att försvara sina höga snitt. Karlsson är snarare på väg neråt, och har bara svenska ligan för inkomst och körning-

    Frågan är om potentialen finns hos Holta, Madsen och Smektala? Möjligtvis Smektala.

    När det gäller Karlsson, så har det ryktats om att han är aktuell för lejonen som ersättare för Joonas Kylmäkorpi.

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Jag tror också att Karlsson hamnar i Lejonen vilken dag som helst. När det gäller förarna som fortfarande inte är kontrakterade i Elitserien känns det som det är få som har bra potential att höja sina snitt – det är väl därför de inte är kontrakterade, antar jag.

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>