Omöjliga tipset: Så slutar GP-serien

Äntligen! I helgen är det dags för säsongens första GP-tävling och medan lagledarna i elitserien tittar på den där tävlingen med skräckblandad förtjusning (skador på GP-förare dagen efter att transferfönstret stängt står knappast på önskelistan för någon klubb) kan vi andra bara titta och njuta av vad som kan bli den bästa GP-serien på år och dar!

 

Längst ned i det här inlägget har jag försökt mig på att placera in samtliga 15 ordinarie förare i en sluttabell. Och jag lovar er, den förare som jag har placerat allra sist skulle faktiskt lika gärna kunna vara inblandad i medaljstriden framåt hösten. Precis så jämnt och intressant känns det den här säsongen – precis som vi vill ha det! Och det märks också när jag har försökt att tippa den här tabellen. Jag har börjat om flera gånger och pusslat om ordningen varje gång. Det enda som varit intakt är de fem främsta förarna.

 

Nyckeln för en lyckad säsong för samtliga GP-förare är givetvis att hålla sig skadefri och att kunna åka samtliga tävlingar. Lyckas man med det är nyckeln till en bra placering att hitta den jämna nivån och köra minst semifinaler vid så många tillfällen som möjligt.

Med andra ord är det så enormt mycket som handlar om rutin och lugn snarare än att satsa allt på ett kort och till varje pris köra för segrar i enstaka deltävlingar. På många sätt håller jag med Magnus Sandberg i sin analys på aktuellspeedway.se om att något poängsystem likt det man hade förr kanske skulle ge en mer rättvis sluttabell och fler spännande enstaka GP-tävlingar.

 

Men men nu kör vi. Här är mitt tips över hur jag tror att förarna placerar sig i årets GP-serie. För spänningens skull börjar jag från botten och arbetar mig mot toppen.

 

15) MACIEJ JANOWSKI, POLEN

Kommentar:  Att Maciej Janowski är allra sist i det här tipset vittnar om hur tuff årets GP-säsong egentligen är. Faktum är att Janowski har alla möjligheter att åtminstone bli topp åtta i den här tabellen. Måste jag tippa tror jag ändå att han går mot en ganska tung GP-säsong. Janowski var strålande under inledningen av GP-säsongen i fjol men föll tillbaka rejält och blev tia. Till den här säsongen kör han på wildcard och höjer han inte den där lägstanivån kommer det här tipset stämma ganska väl.

 

14) MATEJ ZAGAR, SLOVENIEN

Kommentar: Den långe slovenen är ytterligare en förare som kan blixtra till och vara strålande i vissa tävlingar för att helt försvinna i en annan. Det är inget framgångsrikt koncept för att nå högt i en tabell som sträcker sig över en hel säsong och halkar han efter tidigt vet vi att intresset i vissa fall kan saknas hos honom.

 

13) MARTIN VACULIK, SLOVAKIEN

Kommentar: Min känsla är att Martin Vaculik får en ganska jobbig comeback i GP-serien. Som alla andra i det här startfältet är han en otroligt sevärd förare för det mesta, men jag har svårt att se att han ska nå speciellt många framskjutna placeringar under säsongen. Jag väljer dock att sätta lite joker-stämpel på honom ändå.

 

12) FREDRIK LINDGREN, SVERIGE

Kommentar: Fredrik Lindgren imponerade ganska mycket på mig under GP-säsongen i fjol där han klev in som reserv för Jaroslaw Hampel i tävling efter tävling. Att han den här säsongen är ordinarie borde vara till hans fördel då han vet att han kommer att köra samtliga tävlingar och inte behöver leva med någon slags öppen planering. Tyvärr tror jag att Lindgren når semifinal lite för sällan för att nå högre än så här.

 

11) NIELS-KRISTIAN IVERSEN, DANMARK

Kommentar: Den som har riktigt skarpt minne minns att jag trodde stenhårt på Iversen inför förra årets säsong. Han levererade på de flesta ställena förutom i GP-tävlingarna och var faktiskt helt under isen emellanåt innan han hittade formen mot slutet av säsongen och tog stora kliv uppåt i tabellen. En lika svag inledning som i fjol skulle förmodligen betyda en bottenplacering just den här säsongen.

 

10) ANTONIO LINDBÄCK, SVERIGE

Kommentar: Hjärtat vill egentligen placera Antonio Lindbäck högre upp i tabellen, men återigen handlar det om den där kontinuiteten som måste finnas under en säsong för att nå högt. Alla vet vad Lindbäck kan åstadkomma när allt stämmer, men det finns många frågetecken kring om han orkar hålla en så pass hög lägstanivå under hela året att det leder till topplaceringar i GP-serien. Jag ställer mig åtminstone väldigt tveksam till det och har redan ställt mig in på ett tungt GP-år för svensk del.

 

9) NICKI PEDERSEN, DANMARK

Kommentar: Många gillar inte Nicki Pedersen, och jag förstår varför. För mig är han dock en personlig favorit och det beror mycket på det intresset han alltid för med sig i det han gör. Fjolårssäsongen räknas som en dålig sådan för den rutinerade dansken. Ser man endast till GP förstår man varför, men i övrigt tog han EM-guld och behövde knappast skämmas för sina snitt i ligorna heller. Till den här säsongen hoppas jag att vi får se en lite mer elak och förbannad Pedersen (nej.., jag menar inte att jag vill se honom köra ner förare på brutala sätt). Däremot vill jag se honom göra precis allting för att vinna och jag vill se de där danska heta känslorna i depån. Får vi se dem tror jag att Pedersen till och med blandar sig i toppstriden.

 

8) PIOTR PAWLICKI, POLEN

Kommentar: Piotr Pawlicki var en frisk fläkt i GP-serien i fjol och ingen tvivlar på den otroliga talang han besitter. Han har potential att ge sig in i medaljstriden redan i år, men har någon känsla av att den andra säsongen i GP-serien ändå kan bli lite jobbigare än den första, då han kom på sjätte plats. Hur som helst är Pawlicki garanterat i GP-serien för att stanna och under topp åtta ser jag egentligen inte att han ska behöva riskera att hamna så länge han håller sig hel och frisk.

 

7) PATRYK DUDEK, POLEN

Kommentar: I Målilla kallas han redan världens bästa förare och Patryk Dudek är sannerligen något utöver det vanliga. Att tro att han ska gå in och köra till sig en VM-medalj direkt, och med de konkurrenter han har i det här startfältet, ser jag som att tro på alldeles för mycket. Det är helt enkelt så mycket tuffare att vara GP-förare än vad vissa ger bilden av. Dudek lär dock bli en favorit hos många GP-älskare som kanske inte har stenkoll på ligaspeedwayen.

 

6) CHRIS HOLDER, AUSTRALIEN

Kommentar: Många talar fortfarande om Holders VM-guld från 2012 och att han sedan dess inte levt upp till förväntningarna. Ifjol tycker jag man såg mycket av den gamle Holder igen och framför allt har han hittat en stabilitet i sin åkning som han saknat i ett par säsonger. Chris Holder är dock en sådan där förare som kan slåss om medalj men som också kan hålla till i bottenskiktet bland de här förarna.

 

5) EMIL SAYFUTDINOV, RYSSLAND

Kommentar: Äntligen! Den som följer speedway och protesterar mot att Emil Sayfutindov är GP-förare måste ha sovit under en sten i ett par år. Emil var underhållande och profilstark när han var med i GP redan för tre år sedan och var väl någon slags uppgraderad version av svenske Tomas H Jonasson i sin körstil där allt satsades på ett kort och där precis vad som helst kunde hända ute på banan. Sayftudinov har släppt den där stilen något och förstått att man måste se en GP-tävling lite mer långsiktigt än att till varje pris kämpa om varje poäng. Det kommer ta honom långt – däremot tror jag inte att han finns i den absoluta toppen – som många andra verkar tippa.

 

4) GREG HANCOCK, USA

Kommentar: Greg Hancock kunde ha varit pappa till en hel del av de övriga förarna i det här startfältet. Ändå är det han som är regerande världsmästare och trots att det varje år pratas om att åldern snart måste börja ta ut sin rätt levererar han gång på gång och motbevisar allt och alla. Hancock är inte den där flashige föraren utan kör mycket på rutin. Det tar honom ofta väldigt långt och kan göra det i år igen. Däremot tror jag inte vi får se Hancock överst på pallen vid så många tillfällen som under tidigare säsonger – just för att det finns så många andra vinnarskallar som kommer göra precis allt för att stå överst.

 

3) TAI WOFFINDEN, STORBRITANNIEN

Kommentar: Tai Woffinden är en av, om inte den allra bästa, föraren i världen. Problemet är att hans tankar verkar kunna fara iväg och befinna sig på annat håll än där tävlingen finns. Om Woffinden har tankarna på precis rätt ställe tror jag att han blir världsmästare i år. Han är fortfarande ung och han är fortfarande otroligt jävla bra. Ändå kan jag ofta få en känsla av att Woffinden redan är lite mätt på framgångar. Nu har jag nämnt en del negativa saker om britten, men att jag fortfarande har honom som trea i tabellen vittnar om vilken respekt jag har för hans otroligt fina åkning.

 

2) BARTOSZ ZMARZLIK, POLEN

Kommentar: Bartosz Zmarzliks 2016 innehöll så mycket succéer att jag har svårt att se hur han ska kunna ta ytterligare kliv i år. Saken med Zmarzlik är dock att han har något unikt i sig. Han är inte rädd för att ta en enda närkamp ute på banan och ändå är det sällan man ser honom gå omkull. Jag har sagt i flera år att Zmarzlik kommer bli världsmästare i framtiden. Det kan bli 2017, men jag tror han får mellanlanda på andraplatsen först.

 

1) JASON DOYLE, AUSTRALIEN

Kommentar: Jag vet faktiskt inte om jag tippar Doyle som etta med hjärnan eller hjärtat – kanske både och. Utan att ta ifrån Greg Hancock något var Jason Doyle den värdige världsmästaren 2016. Skador satte stopp för det och många, inklusive jag, har frågat sig om han orkar komma tillbaka och leverera på samma nivå efter det tunga bakslaget som hösten innebar. Saken är att Doyle redan nu, när säsongen knappt startat, visat att han är tillbaka på den absoluta världsnivån och jag tror att rättvisa skipas när han får ta emot VM-guldet på hemmaplan i Australien i oktober.

 

VAD TROR DU? HAR JAG HELT FEL, ELLER KAN DET FAKTISKT SE UT SÅ HÄR? LÄMNA EN KOMMENTAR SÅ SNACKAR VI VIDARE OM DET!

 

 

 

 

En kommentar på “Omöjliga tipset: Så slutar GP-serien

  1. Precis i början när startfältet var klart trodde jag att Emil skulle bli världsmästare. Men jag tror inte det längre. Doyle har börjat säsongen bra och som du skrev var han den värdige mästaren förra året. Hoppas därför han får guldet ”retroaktivt” i år. Bland svenskarna tror jag Lindbäck kan sluta precis var som helst, han kan både bli världsmästare som sist i tabellen. Lindgren är snabbare än någonsin när han kör på GTR-motorer. Dudek kan bli skrällen! Men det är oerhört svårt att tippa. Det är ju det kanske starkaste startfältet någonsin.
    1. Doyle
    2. Zmarzlik
    3. Sajfutdinov
    4. Woffinden
    5. Hancock
    6. Dudek
    7. Holder
    8. Nicki
    9. Lindbäck
    10. Pawlicki
    11. Vaculik
    12. Lindgren
    13. Iversen
    14. Janowski
    15. Zagar

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>