Många fördelar med ny reservregel

Plats 6 och 7 i en laguppställning i svensk seriespeedway är vigda åt reserver. De två platserna kallas reservplatser just för att förarna som är listade på de platserna ska kunna ersätta övriga förare.

Men vad händer om en av förarna som är listad som reserv skadar sig? Jo, då får han inte ersättas – åtminstone inte i mer än ett av heaten. Jag hoppas att alla som läser det här tycker att det låter knäppt. Men tyvärr är det precis så reglerna säger.

Ämnet har så klart kommit upp för diskussion igen efter fallet med Oliver Berntzon i Motala där han bröt nyckelbenet i sitt första heat och där Elit Vetlanda, senare under tävlingen, fick ställa upp med endast en förare i två av heaten.

 

Ny regel kommer – var så säkra

En diskussion om en ny regel för reserverna ska redan vara igång. Med största sannolikhet kommer något hända redan till nästa säsong.

Att alla nu fick ett konkret exempel på denna fallgrop i regelverket, samt att matchen sändes på tv och att förbundskaptenen Morgan Andersson, enligt uppgifter, hade både det ena och andra att säga om det är bara bra.

För det betyder att det kommer hända saker – frågan är bara vad?

Det hela borde egentligen vara ganska enkelt. Man ersätter endast en förare när denne är oförmögen att köra vidare i en match. Men det fungerar tyvärr inte så inom speedwayen. För varenda litet kryphål som finns i regelboken kommer utnyttjas av första bästa lagledare som får chansen att dra det till sin fördel – tro mig!

Därför går det inte bara införa en regel som säger att den ena reserven får ersätta den andra rakt av om det är så att en av dem blir skadad. Det skulle fejkas migränattacker, yrsel, skador och allt möjligt. Och i depån skulle en stackars läkare behöva svälja precis allting – för vilken läkare skulle någonsin säga åt en förare som klagar över smärta att denne visst kan köra vidare?

 

Så här borde det regleras

Vid första tanken efter matchen i Motala igår var jag inte helt glad över att återinföra regeln om en förare nummer 8 igen. Jag tycker det kändes lite b-aktigt när förare förr i tiden var med på matcherna, bytte om, drack några koppar kaffe och sedan bytte om igen för att åka hem.

Men vid lite närmare eftertanke är det precis den regeln jag skulle vilja plocka tillbaka – helt enkelt för att det inte finns något annat vettigt sätt att skydda sig mot skadade reserver på – samt att det faktiskt ger en hel del fördelar för svensk speedway på andra håll.

Föraren som skrivs in som reserv på plats 8 ska givetvis vara en svensk junior, med ett snitt som inte överstiger någon av förarna som är listade på plats 1-7 i laget.

Denne förare 8 skulle få sättas in i exakt hur många heat som helst under matchen – oavsett om det handlar om skador eller förare som inte presterar. I övrigt behåller man reservreglerna för förare 6 och 7 precis som de är idag, med undantaget att de när som helst kan ersättas av förare 8.

 

Här är fördelarna jag kan komma på med en åttonde förare i truppen:

  1. Junioren som är förare nummer 8 kanske faktiskt skulle komma åt och köra något heat då och då… även om det så klart kommer handla om undantagsfall.
  2. Om han inte får körning så får han åtminstone vara med i laget – lite se och lära, helt enkelt.
  3. Den tredje och bästa fördelen är att varje klubb faktiskt skulle tvingas ha svenska juniorer och förbereda dem på körning i elitserien. Kanske, och jag säger verkligen kanske med tanke på att det är svensk speedway vi snackar om, skulle alla klubbar då inse vikten av att investera i sin egen ungdomsverksamhet för att plocka fram nya egenfostrade förare till sitt elitserielag.

Vad tycker ni? Är jag ute och cyklar eller vill ni också se förare 8 återinförd i trupperna?

 

13 kommentarer på “Många fördelar med ny reservregel

  1. Fredrik i Avesta sade:

    En alldeles förträfflig lösning. Just detta att lagen nästan ”tvingas” lotsa fram yngre lovande killar. Såna som idag inte får styrningar. Woentin i Vetlanda t.ex

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Precis! I Vetlanda, och på en del andra håll, har man ju åtminstone arbetat för att få fram juniorerna. Tyvärr finns det andra föreningar som verkar tycka att det mest är dyrt och tidskrävande att utbilda egna förare.

  2. Tycker att det låter rätt klokt och det skulle även kunna bli en positiv konkurrenssituation med andra reserverna.

    Vore för övrigt intressant om du har info., höra hur tankarna går till TV-sändningar nästa år. Man behöver väl inte vara hjärnkirurg för att inse att Cmore kommer fasa ut Elitserien med tanke på hur årets sändningar sett ut.

    Cmore har i mitt tycke gjort ett riktigt bra jobb under de år de haft Elitserien och det blir sorgligt att se dem lämna.

    Sporten måste höja sin status innan det är värt för TV-bolagen att satsa något på det. Tycker att klubbarna borde kolla på hur Smederna gjort med ombyggning av bana, med sina lagdräkter, fått det att kännas som Eskilstunas lag snarare än legoknektar och att de förstår sociala medier. Klubbarna borde kanske också göra studiebesök hos mer lyckosamma klubbar i Polen och försöka ta hjälp därifrån.

    Årets mest positiva i mitt tycke är annars ombyggnaden av banan som Masarna gjort, det är på den nivån en bana måste vara nuförtiden då folk blir allt mer kräsna och vill ha mer underhållning.

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Hej Johan!
      Jag har försökt och kommer fortsätta försöka ta reda på vad som händer kring tv-avtalet.
      Jag håller helt med om att speedwayen måste rannsaka sig själva och ordna upp saker och ting innan man tror att man ska kunna förhandla fram något fint tv-avtal som genererar massa pengar för dem. Precis som du nämner så finns det några klubbar som har vidtagit bra åtgärder för att åtminstone försöka gå åt rätt håll.

  3. En tanke kanske vore att förare 8 ersätter eventuella uteslutningar? Just för att föraren ska få köra? Kan tyckas orättvist att få ersätta en eventuell uteslutning, men gäller regeln för bägge lagen och alla köper regeln från början. 1-5 förarna ”ska” ju åka ifrån en junis oavsett och publiken vill ju se 4 förare.

    Vad tror du om det?

    // Viktor

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Det är en idé värd att diskutera åtminstone. Min första tanke är att lagen med bäst förare 8 har en enorm fördel här gentemot andra lag. Sen kanske det inte är något orättvist med det, visserligen.

      • Claes-Göran Stark sade:

        Det ni säger låter rätt och riktigt tycker jag. Här får ju en svensk junior chansen på ett positivt sätt. Bra både för svensk speedway de grabbar som inte får chansen annars. Låt lagledaren använda nummer 8 helt fritt om han/hon så önskar. Att alltid ha 4 förare på banan är vad publiken vill se naturligtvis.
        Hoppas verkligen att era förslag går att få igenom hos Svemo och klubbarna??!!

          • Claes-Göran Stark sade:

            Att ESS läggs ned om en förening/klubb hoppar av förstår jag inte…men det finns väl en anledning som jag inte vet till att det är så.
            Detta faktum utnyttjades på ett mycket fult sätt av Lejonen när de hade önskemål om 2 svenska förare istället för 3 st i elitlagen.
            Att ställa ultimatum i den frågan är inte demokratiskt…det är diktatur. Det kan väl inte vara så det ska fungera ( eller inte fungera) i ESS??!

          • mm
            Oskar Mörnefält sade:

            Nej, det är en gåta även för mig att det kan få fungera så. Tycker även att argumenten som användes då var ytterst ihåliga.

  4. Ditt förslag låter mycket bra. Jag föreslog det själv före senaste hemmamatchen som ”mitt” lag körde.
    Men, tyvärr tror jag inte att det hjälper för att förmå vissa klubbar att bedriva egen ungdomsverksamhet värt namnet.
    Svemo måste ställa krav på att klubbarna måste bedriva ungdomsverksamhet !
    Inga klubblag i junior och ungdomsserierna = Ingen Elit, eller Allsvensk speedway i klubbens regi ! PUNKT SLUT !
    Utan att peka ut någon vid namn, så vet vi att det finns minst ett par stycken lagledare, som endast vill befatta sig med ”riktig” speedway. Kan man satsa på ett helt koppel världsstjärnor, så borde man kunna avsätta en hel del till framtidens förare. Är orsaken egoism ? Kanske är det okunskap ? Kanske respektive klubbledning ?
    Jag vet inte, men jag vet att Svemo måste göra något om vi ska ha någon speedway i landet om några år.
    Vissa klubb/lagledare måste vara gröna av avund, när de ser klubbar som både har framgång i E-serien och på ungdomssidan. Dessa ledare väntar bara på kommande ”Silly-säsong”, för att råna andra klubbar på deras gedigna arbete, …återigen.

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Jag kan bara hålla med. Det är faktiskt sorgligt och se hur några få ledare förstör enormt mycket. Sen tycker jag egentligen inte att det ska behöva finns några ”krav” om att satsa på sin egen ungdomsverksamhet utan varje förening borde förstå att det är så man bygger en framtid.

      • Jag håller med dig om att ledarna borde förstå själva, men när de nu inte gör det så måste nog någon annan pressa att ”anpassa” sig. De pengar som finns för respektive klubbs verksamhet, tycks de hellre satsa på ett koppel ”världsstjärnor”, än att utveckla Svensk speedway. De menar kanske att grovjobbet ska göras av andra, och att de själva skall sola sig i glansen av att leda ett framgångsrikt Elitlag.
        Det är inte helt utan en viss tillfredsställelse som jag kan konstatera att det inte går så värst bra för dessa ledare/klubbar, i alla fall under innevarande säsong.

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>