Fler förare på gång till Västervik

Västervik presenterade först Peter ”Kung” Ljung och sedan Grzegorz Zengota och gav, enligt mig, sig själva en väldigt bra start på bygget inför 2018.

Peter Ljung är ju så mycket ”no-brainer” det bara kan bli för Västervik. Han kan klubben utan och innan, är älskad av supportrarna och är en svensk förare som det gäller att bygga omkring. Jag är lite osäker på att Ljung är tänkt som nummer 1 eller 2 i Morgan Anderssons tilltänkta startsjua, men det lär visa sig inom kort.

När det gäller värvningen av Grzegorz Zengota från Vetlanda vill jag hylla även den. Zengota fick aldrig, åtminstone inte på riktigt allvar, chansen i Elit Vetlanda. Helt naturligt, förstås, eftersom laget hittade ett segrande koncept utan honom i laget. Zengota är en väldigt bra förare, även om jag tycker att han snittmässigt ligger lite över vad jag tror han presterar under 2018. Vid sidan av banan är det en bra kille som är skolad i den polska proffsigheten och det är knappast till hans nackdel att han pratar bra engelska – något som inte gäller alla polska förare.

Med tanke på Zengotas snitt (1,733) måste han väga upp en av heatledarplatserna i Västervik. Jag tror som sagt att han lyckas, men jag blir inte förvånad om han ligger lite under sitt ingångssnitt.

Vid sidan av Zengota och Ljung ska det förstås in minst en, men förmodligen två, heatledare till.

Jag har ganska säkra uppgifter som säger att Västervik arbetar väldigt hårt för att knyta Emil Sayfutdinov till sig. Ryssen har ett väldigt lockande snitt inför nästa säsong efter att inte riktigt ha levererat i Piraterna i år. Det har varit en del strul kring team Sayfutdinov i en del klubbar – men jag förstår faktiskt inte riktigt varför. I mina ögon är Emil en ganska blygsam kille som dock alltid gör ett bra jobb och som är en skön snubbe vid sidan om hojen.

Nackdelen med Sayfutdinov är att han har ett rykte om sig att vara förhållandevis dyr. Sayfutdinov ville tillbaka till Vetlanda inför nästa säsong men där har klubben tackat nej av ekonomiska skäl.

En annan förare, där jag också har bra källor, som Västervik jagar är Joel Andersson. Det är ju helt naturligt i och med att Andersson var med och körde upp klubben i elitserien.

En annan potentiell heatledare som Morgan Andersson åtminstone lär titta på är Niels-Kristian Iversen som kört i Västervik tidigare. Om kontakt tagits har jag dock inte en aning om.

2 kommentarer på “Fler förare på gång till Västervik

  1. Du talar ofta om dina ”bra” och ”säkra” källor. Vad säger dina källor kring Joel Kling? Eller vad säger din magkänsla för den känns kanske mest relevant? Jag tror inte han stannar i Dackarna (tyvärr, patriot som man är). Tycker egentligen att han borde stanna med anledning av att han lär han14 givna matchtillfällen att ta sin utveckling i sin egen takt utan någon större press. Många juniorer gör ofta en sämre andrasösong och känslan är att dackarna kan va tålmodigare än Västervik som har egna produkten Anton Karlsson som lär banka på dörren.
    Tankar kring detta??

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Tjena Gustav! Jag har ingen super-info om Joel Kling, men har hört att andra klubbar drar (åtminstone lite försiktigt) i honom. Jag anser också att Joel Kling bör fortsätta köra för Dackarna med tanke på hur klubben satsat på honom den här säsongen. Sen vet man aldrig vad som händer bakom kulisserna i den här sporten =) Mer om mina tankar kring Kling och Dackarna hittar du i det här inlägget http://speedwaybloggen.smt.se/2017/10/05/hur-ska-dackarna-ersatta-svenskarna/

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>