Trupperna 2018 – Ungdomar kvar i Masarna

Lagen i elitserien är i full gång med att bygga sina trupper inför kommande säsong. I vanlig ordning tar jag en titt på lagen så här långt och rankar dem utifrån hur de ser ut just för tillfället. Saknas någon? Tveka inte om att höra av dig så fixar jag det så fort jag kan.

1. MASARNA
1. TAI WOFFINDEN 2.207
2. PRZEMYSLAW PAWLICKI 2,019
3. LINUS SUNDSTRÖM 1.859
4. ANTONIO LINDBÄCK 1.661
5. KIM NILSSON 1,422
6. ADRIAN CYFER 0.525
7.
8.
JESPER PERSSON 0,500
EMIL MILLBERG 0,500

2. ESKILSTUNA SMEDERNA
1. ANDZEJS LEBEDEVS 1.909
2. FREDRIK LINDGREN 1,865
3. NIELS-KRISTIAN IVERSEN 1,806
4. MIKKEL MICHELSEN 1,456
5. PONTUS ASPGREN 1,365
6. MICHAEL JEPSEN JENSEN 1,310
7. KRZYSZTOF BUCZKOWSKI 1,200
8.
ALEXANDER WOENTIN 0.500

3. ROSPIGGARNA
1. JASON DOYLE 2.276
2. ANDREAS JONSSON 1,642
3. ROBERT LAMBERT 1,565
4. MAX FRICKE 1.439
5. JACOB THORSSELL 1.362
6. SAM MASTERS 1,313
7. GLEB CHUGUNOV 1,250
8. KENNETH HANSEN 0,550
TERO AARNIO 0.500
FREDDIE ERIKSSON 0,500

4. DACKARNA
1. PATRYK DUDEK 1.987
2. MACIEJ JANOWSKI 1,859
3. GREG HANCOCK 1,800
4. OLIVER BERNTZON 1.239
5. KACPER GOMOLSKI 1,130
6. PAWEL PRZEDPELSKI 1.077
7. JOEL KLING 0,776
8.

5. LEJONEN
1. PIOTR PAWLICKI 2.250
2. CHRIS HOLDER 1.651
3. TIMO LAHTI 1,509
4. MAKSYM DRABIK 1.439
5. FREDERIK JAKOBSEN 1.250
6. KACPER WORYNA 1,179
7. OSKAR FAJFER 1,079
8.
KENNY WENNERSTAM 0,500
ALEXANDER EDBERG 0,500
CHRISTOFFER SELVIN 0,500
JONAS JEPPESEN 0,500

6. VÄSTERVIK
1. NICKI PEDERSEN 2,035
2. GRZEGORZ ZENGOTA 1.733
3. BARTOSZ SMEKTALA 1,697
4. PETER KILDEMAND 1,605
5. PETER LJUNG 1.431
6. MAKSIMS BOGDANOVS 1,235
7. MIKKEL B JENSEN 1,017
8. MAGNUS KARLSSON 0,613
DANIEL HENDERSON 0,500
ANTON KARLSSON 0,500
HENRIK BERGSTRÖM 0,500
PHILIP OLOFSSON 0,500
ALEX JOHANSSON 0,500

7. ELIT VETLANDA
1. BARTOSZ ZMARZLIK 2.282
2. SZYMON WOZNIAK 1.776
3. BRADY KURTZ 1,616
4. TOBIASZ MUSIELAK 1,357
5. TOMAS H JONASSON 1.323
6. JONAS DAVIDSSON 1,319
7.
8.
FILIP HJELMLAND 0.500
JOHAN JENSEN 0.500

8. INDIANERNA
1. PIOTR PROTASIEWICZ 1.887
2. VACLAV MILIK 1,722
3. KENNETH BJERRE 1.719
4. ADRIAN MIEDZINSKI 1.711
5. ANDERS THOMSEN 1.522
6. BJARNE PEDERSEN 1,180
7. VICTOR PALOVAARA 1.000
8. LUDVID LINDGREN 0.946
VIKTOR BERGSTRÖM 0.500
JONATHAN GRAN 0,500

32 kommentarer på “Trupperna 2018 – Ungdomar kvar i Masarna

  1. Jarek Hampel, vad tror du, stannar han i Vetlanda? Och vad tycker du? Bör han få fortsatt förtroende eller är det slutet på en era?

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Jag tror han blir kvar och han ska tydligen ha fått ett kontraktsförslag att fundera på – där jag gissar att ersättningen är lägre än tidigare. Hampel hade ett dåligt avslut på den här säsongen, men är i normala fall en enorm tillgång för Vetlanda. Dels är det få som slår en helt frisk Hampel i Vetlanda och för det andra är han en ledare i depån. Tror nog att Vetlanda är väldigt måna om att behålla honom.

        • mm
          Oskar Mörnefält sade:

          Nja, inget nytt direkt. Man ska ha in två heatledare och vad jag hör är att man arbetar väldigt hårt för att behålla Maciej Janowski, som även har kontakt med andra lag. Utöver honom tror jag man har krokar ute lite här och var. Przemyslaw Pawlicki var senaste namnet jag hörde i anslutning till rykten kring Dackarna, men själv tar jag det med en rejäl nypa salt.

          • Nils Gunnar Sundell sade:

            Idag torsdag 19/10 är ju Janowski klar. I kommentarsfältet kring Smedernas lagbygge står att Hancock är överens med Dackarna. Under fredagsnatten dök ryktet om att Smederna skulle få in Lindgren/Hancock. Elit Vetlanda får ett bra lag Lejonen ett intressant, Dackarna är lite fågel eller fisk Beträffande Västervik hoppas jag att Joel Andersson får köra där. Skulle behöva en riktig kanon

  2. Är vetlandas lagbygge ett misslyckande?
    En enda nyrekrytering, med en förare som har för högt snitt för sin förmåga.
    Man har haft ett uttalat mål om tre svenskar i uppställningen, men har ingen backup om någon blir skada eller fallerar.
    När det gäller den sista platsen verkar man inte ha någon plan eller tanke med. Säger sig helst vilja fylla den med en svensk, men har inte råd. Säger att platsen kan fyllas med Vaculic, om han misslyckas med att finna en ny klubb, och tvingas sänka kraven.

    Man får knappast intrycket av en stor genomtänkt plan när det gäller lagbygget. Känns mer som att det blev som det blev, när man sänkte budgeten.

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Nja, det vill jag inte påstå. Att förarbudgeten skulle sänkas gick man ut med tidigt från föreningens håll och någonstans måste det märkas. Med de förutsättningarna tycker jag man gör helt rätt från föreningens sida att bygga ett lag som man tror är starka på hemmaplan.

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Sorry Fredrik, var lite för snabb med att svara. Trodde jag sett hela ditt meddelande men fick nu fram hela. Här kommer fortsättningen: Jag tror (nästan vet) att det finns en plan för hur man ska fylla sista platsen. Vem den föraren är vet jag inte, men ska göra vad jag kan för att försöka luska fram det framöver =)

      • Det känns väl nästan som klubben nått vägs ände med lönesänkningar. Visst man kan slå sig för bröstet, deklarera högtidligt. Ledande. Osv osv.
        Men förare lämnar. Deras utgifter finns där. Dom minskar troligtvis ej med 10 procent om året år efter år. De har sina utgifter. Sina anställda och åtaganden. De lämnar in en offert. Kan och bör ju inte köra för underpris. Får väl stå för sin egen pensionsplan med. Förstår Martin. Nej, vill evs köra i elitserien så är nog gränsen nådd. Klubblojalitet i all ära.

  3. Glömde tillägga skaderiskerna för förarna samt vikten av att ha några profilförare. Risken nu är att man får ett helt gäng polska förare ingen äldre kan uttala namnen på.
    Man faller på eget grepp egentligen.
    Budgeterar man helt plötsligt för 3000 /match istället som tidigare år lägger man grunden för nästa säsong.
    Tycker som Fredrik där om Kurtz. Och att det verkar som att det blir som det blir med lagbygget. Hur det slutligen ser ut med förarsnitten och få ihop ett jämnt lag blir intressant att se.

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Det är en mycket bra fråga som jag också vill ha svar på. Det är inte många klubbar kvar som har utrymme för sådana förare och det finns dessutom flera duktiga förare som ännu inte har kontrakt. Masarna, Dackarna och Vetlanda (om Hampel tackar nej) känns som enda alternativen.

  4. Nils Gunnar Sundell sade:

    25 oktober Hancock till Dackarna. Przemyslaw Pawlicki till Masarna. Lagbyggena börjar vara klara. Hos Elit Vetlanda finns två platser, likaså hos Masarna. Dackarna, Eskilstuna Smederna, Lejonen och Västervik har ett namn vardera att presentera.
    – Blir det Vaculik och Joel Andersson hos Vetlanda?
    – Mycket nyfiken på Lejonens åttonde förare!
    – Masarna har 5 förare till ordinarie platserna som kan ta 44 poäng men blir beroende av reserverna. Kanske tar de in två förare som ryms i 2,243.
    Nils Gunnar Sundell

  5. Oavsett vad som händer framöver känns det lite som förlust av prestige för klubben. Woentin, Berntzon.
    Sen frågetecken på Martin och tvekan från Hampel . En av klubbens stora.
    Inte så mycket Real Vetlanda som hörs. Som supporter undrar man ju lite. Men som sagt en bit kvar eller hur

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Hej Tommy! Är man trogen supporter till laget förstår jag att det smyger sig in en viss oro. Men som neutral åskådare berömmer jag Vetlanda som vågar dra i den där handbromsen. Att överleva är viktigare än att köra om guld. Dessa problem ligger ju egentligen i att man inte lyckas locka folk till matcherna och där måste man hitta ett sätt att vända trenden annars kommer man behöva dra ytterligare i samma handbroms.
      När det gäller Vetlandas lag 2018 tycker jag folk i allmänhet tycker att det är lite svagare än vad det egentligen är. Hemma i Vetlanda kommer det här laget fortfarande bli svårslaget, är min gissning.

  6. Verkligheten kom ikapp Vetlanda.
    Känns som om man står kvar när utvecklingen går framåt.

    Finalen i år:
    Vetlanda ställer upp på bortaplan med 4 polskakillar och 2 svenska, man körde r/r.
    Allt detta i en svenskspeedway final!

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Förstår vad du säger. Men R/R berodde på att Martin Vaculik lämnade väldigt sent återbud. Jonas Davidsson fanns på plats och även om jag alltid föredrar att se sju förare i laget kan jag förstå varför man valde att köra R/R istället.

  7. Maksims Bogdanovs snitt ska vara 1,235. Detta enligt förra årets snittlista, om man räknar snitt utan slutspel. Känns lite märkligt om man inte har koll på detta.

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Jag ska kolla upp det när tillfälle ges. Jag gick på vad Västervik skriver själva på sin hemsida, då Bogdanovs inte finns med på den officiella snittlistan inför 2018.

  8. Det känns märkligt att inte Västervik har koll på detta. Enligt en snittlista på aktuellspeedway gällande efter säsongen 2016 har han 1,235. Man borde ju räkna hans snitt som man räknar alla andra snitt, alltså bara grundserien. Räknar man med slutspelet har han 1,100.

  9. Jo, det är väl kärnan samtidigt i det hela.
    Samtidigt har jag varit på många halvregniga tisdagar genom åren där publiken
    står absolut längst ner på priolistan.
    Matchen SKA genomföras, sen om 1437 betalande åskådare fryser rumpan av sig spelar det , som det tycks mindre roll. Det blir en dålig upplevelse som man talar om,ryktet sprids och allt blir negativt. Det är ju trots allt bara 7 grundseriematcher, och det brukar vara minst en sån här match per år, ibland 2. Man kanske sparar då 100 000 i resersättningar.
    Med bara 1437 istället för 2437 tycker jag man förlorar ännu mer på ( 170 000 kr om de är vuxna ) och negativ bild utåt.
    I sm finalen körde de ju dagen efter. Tycker den möjligheten ska stå överst på listan,vara regel, blir ju inte så dyrt och vi som går på speedwayen får valuta för pengarna samt att det blir betydligt trevligare och troligtvis fler åskådare. Nu är det knappt förarpresentation, traktorerna rasar runt, Ingen paus, slänga i sig kaffet och sen är det över:) Ingen bra reklam. Och publiksnittet uppnås ej: lönesänkningar och förlust av förare.
    Sedan kan man väl säga lite om förlust av sponsorer och sponsorpengar , som man tydligen vetat om länge……borde det inte finnas en andra halvlek på den historien?
    ”och därför har vi letat och hittat nya sponsorer samt sålt arenanamnet, eftersom vi haft gott om tid” ( önsketänkande förstås, och säkert svårt, men ändå) Lätt sitta så här i efterhand och skriva, erkänner det självklart.
    Och laget blir säkert bra, vinna hemma är ju det viktigaste och det tror jag de lyckas med.

  10. Nils Gunnar Sundell sade:

    I dag lördag 4 november finns 2 platser hos Elit Vetlanda och Masarna 1 hos Dackarna, Eskilstuna Smederna och Lejonen. Platserna hos Elit Vetlanda, Lejonen är jag mest nyfiken på att se vilka som kommer in. Hos de andra tre lagen blir de sista in inte lika viktiga. Så här långt är min ranking
    1 Masarna
    2 Eskilstuna Smederna
    3 Rospiggarna

    4 Dackarna
    5 Lejonen/Elit Vetlanda
    7 Indianerna/Västervik
    Nyckelförare hos Masarna Antonio Lindbäck Eskilstuna Smederna Mickel Michelsen Dackarna Greg Hancock Lejonen Maksym Drabik/Kacper Woryna Indianerna Vaclav Milik
    Vad det gäller Rospiggarna och Västervik tycker jag att de är speciella förhållanden. Rospiggarna har 4 helt nya och dessa kommer att ta västarna 5,6,7 om de inte ger väst 5 till Max Fricke. Västervik kommer att bli ”fisk eller mitt i mellan” Varje förare måste hålla sitt snitt och Peter Ljung måste bli Kung Ljung /Nils Gunnar Sundell

  11. Nils Gunnar Sundell sade:

    Masarna har skrivit med två 0.500 -Emil Millberg och Jesper Persson då kommer nog förare 7 och 8 snart.
    Något nytt från Småland Oskar?

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Hej Nils Gunnar! Nä, det är faktiskt väldigt tyst. Ska försöka kolla över läget under kvällen för att se om det hänt något.

  12. SVEMO presenterade ett större åtgärdspaket för Speedwayen. Där ingick bland annat att elitserielagen skulle ansvara för att placera två nya lag i Allsvenskan. Initialt talades det om Nässjö och Filbytena.
    Men sedan har det varit helt tyst. Känner du Oscar, eller någon annan till hur det går med detta projekt? Känns som det är nödvändigt med en rad beslut i berörda klubbar, innan man ens kan börja rekrytera förare, och nu börjar tiden rinna ut.
    För man kan ju inte heller bygga lag med det som blir över, det blir väl knappast populärt hos de andra lagen.

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Hej Fredrik!

      Jag undrar samma sak som du. Det har varit knäpptyst om hur det blir med satsningen på allsvenskan och ingen verkar veta någonting. Dessutom har ju förare med kontrakt i de småländska lagen börjat signas av andra allsvenska lag.

  13. Det som oroar mig mest med detta laget är att det saknar en uttalad ledare bland förarna.
    Artem är en poängmaskin, och på vetlandaovalen kommer han nog täcka upp väldigt braför dom heatledare som lämnat. Teamspeedway däremot, har bara räknat till en handfull bonuspoäng under 2016 för Artem. Flera nya förare, säkert med kapacitet, men ändå lite oroande. Funkar allt går det suveränt bra. Funkar det inte, ja då blir det bekymmer.
    Vem blir ny lagkapten, Bartosz är fortfarande väldigt ung, kan han ta dom besluten.
    Säsongen 2018 , Frågetecken. Glad att vi värvat en australiensare dock,dom viker sig aldrig, synd att det inte blev 2, vi var för sent ute där.

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>