Tänk om Vetlanda ställde upp så här!

Grundserien i elitserien är inne på sin andra halva och de löpande snitten börjar sätta sig något, även om väldigt mycket kommer hinna hända innan de blir officiella även för nästa säsong.

Hur som helst satte jag mig och pusslade (förvånansvärt snabbt) ihop ett lag som skulle vara det ultimata för Vetlanda Speedway 2019. Jag vet, några värvningar kan anses vara orimliga ekonomiskt, någon förare kanske inte ens vill till Vetlanda och någon förare har säkert kontrakt som sträcker sig längre än över den här säsongen. Men ändå. Kolla här!

 

1. PETER LJUNG 1,786
2. TOMAS H JONASSON 1,154
3. TAI WOFFINDEN 2,029
4. BRADY KURTZ 1,276
5. BARTOSZ ZMARZLIK 2,512
6. FILIP HJELMLAND 0,885
7. ALEXANDER WOENTIN 0,524

Till ovanstående matchtrupp skulle jag lägga till Dan Bewley, även om jag är lite osäker vilket snitt han skulle landa på i dagsläget. Att man behåller Johan Jensen i truppen samt försöker ta hem Kenny Wennerstam är självklart för att täcka upp 0,500-sidan.

 

Vad tror ni? Skulle inte det här vara ett lag som har lokal förankring och som ändå kan fightas om medaljer?

7 kommentarer på “Tänk om Vetlanda ställde upp så här!

  1. Nja 😊 Oskar, det lagbygget gjorde du med glimten i ögat.
    Masarna går med på knäna ekonomiskt med Tai. Lagledningens /Evs 2016 beslut ang. honom har aldrig känts mer rätt. Vill ej ha honom tillbaka personligen heller. En förare gör ju inget lag.
    Och nu har vi ett lag med lagkänsla i år. Lugn och ro.
    Woentin får köra alla matcher i Smederna, vilket ju är perfekt, hellre än att vi samlar dom på hög och inte låter dom köra.
    Wennerstam håller tyvärr ej elitserienivå och det tror jag lejonen märkt med. Har väl varit petad ganska ofta?.
    Laguta har snabbt blivit en Vetlandafavorit. Kör bra snyggt och väldigt bra på hemmaplan vilket vi älskar. Som Ales Dryml eller Jagus. Dom lite okända bakom de stora namnen men som håvar in poängen.
    P.Ljung. Lokal. Ja, populär Ja. Vetlanda Speedway. Nej, känns som en gammal oldie. Mer fantasi tack 😉
    Hjelmland får köra alla matcher. Bra. Perfekt. Framtidsman. Håller och kan ta poäng. Kurtz. Tummen upp, överraskande bra och snittet borde bli bättre än i år. Och i år trots snitt. When there is a will there is a way tydligen. Anpassat övriga laget för att få in honom. Gryende favorit redan. Tack Jason Crump.
    Jonasson, Ja. Kämpe. Alltid. Överraskar än.
    Zmarzlik. SJÄLVKLART . Nye Hampel. Say no more 😇
    Men detta lag hade nog tyvärr blivit ett strykgäng. Min åsikt.
    Masarnas 4-5 svenskar är inte heller dåliga. Dom ligger dock sist.
    Nja.

    • mm
      Oskar Mörnefält sade:

      Du har förstås rätt, inte minst angående Tai och ekonomin. Men erkänn att det åtminstone hade varit ett väldigt intressant lag? =)

      • 😊 ja det är det.
        Och det skulle nog bli positiva reaktioner från början. Liksom. Äntligen. Inte en massa polacker.
        Men. Jag tror att gapet mellan flera av förarna är för stora. Tex en vanlig 5-1. Tai och zmarzlik 50m före lagkompisen. Motståndet går in i mellan. Några förluster. Press. Risk för missat slutspel. Kritik. Frågor. Nån ungtupp för het som lyssnar in kritiken. Kraschar. Osv. Var det 2016 vi missade slutspel med ett starkare lag?
        Vetlanda har väl sedan 2003 alltid satsat på den svenske nyckel föraren. Ruud. Ljung. Jonasson och byggt resten på utländska toppar och främlingslegion egentligen. Vi försökte värva Peter och Mikael Karlsson inför nystarten i elitserien. De sa nej gick till Dackarna. Blev Holta istället. Tror många supportrar i Vetlanda gillar det upplägget.Har ju helt klart gett fantastiskt resultat.
        Tyvärr får vi/svensk speedway inte fram förare som Andreas Jonsson längre. elitserien som 16åring. Men å andra sidan vilka 16åringar har nödvändig talang (som AJ) och ett antal 100 000 för att mäta sig med de bästa med maskiner.
        Vad säger du Oskar om den biten? Bör förbundet sponsra talanger? Är vårt förbund starkt nog eller för splittrat? Ekonomiskt svagt? Hur gör de i , framförallt Polen? Danmark?
        4 svenskar i laget och samtidigt framgång känns som en omöjlig ekvation. För tillfället. Mardrömmen är ju när hemma publiken sviker. Som allt för ofta har hänt, nu senast i Avesta. Långt svar.
        😁 Just nu får alla de 7 förarna köra matcher. Men skulle alla 7 få köra samtidigt i Vetlanda?😉

      • Oskar, I vårt galna samhälle.
        Det är länge sedan jag gav upp siffror på 5000 på en speedway match i Vetlanda . Om 3242 personer plus de små kommer på en match i fredlig harmoni. Då är jag nöjd . Som samhället ser ut, är jag glad att jag tillhör en idrott som är pascifister. Är ju inte det i övrigt. Eller vad säger du Oskar 😎
        Förstår att ditt uppdrag är att skaka båten. Som tur är bär Vetlanda Speedway flytväst. Kanske dags ta på den småländska prästkragen och säga något om masarna, efter indianerna och smederna. Tyvärr. Igen.
        Låt oss glädjas istället över det stora privilegium vi har.
        Och den sista kommentaren är riktad till publiken, som var eller ej var på plats i onsdags. Inte dig Oskar. Jag var där. Årets höjdpunkt.
        Amen 😊😊😊😊😊 2016 års beslut var ett överlevnads beslut som förtjänar respekt . No Tai. No.

        • mm
          Oskar Mörnefält sade:

          Hej Tommy och ursäkta sent svar! Du har förstås rätt, som vanligt. Det är lätt att drömma sig tillbaka och glömma bort hur verkligheten verkligen ser ut just nu. Vetlanda gör det bra, de drar i handbromsen när det behövs och vi får väl se om det kommer dras ännu mera i den framöver. Viktigaste är förstås att man fortsätter existera, vilket alla klubbar borde inse.

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och -egenskaper:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>